En andagt, hvor I skal være kreative sammen og lave foldetegninger og tale om mønters værdi.
Man skal have materialerne klar, og man skal overveje, hvordan man gerne vil genfortælle bibelhistorien.
I dag skal vi holde en andagt, der handler om en forsvunden mønt. Vi skal synge sammen, tegne og høre en historie.
Sang: Syng en sang om fællesskab, fx Alle skal synge.
Samtale om mønters værdi:
Giv alle børn en mønt. Tal om hvad det er for nogle slags mønter, fx 5 krone, 1 krone osv. Tal om, at mønter har en værdi, for de kan bruges til at købe ting. Gør en af mønterne beskidte. Tal om, at selvom mønten er beskidt, så har den stadig lige så stor værdi som før. Det skal bare være en kort samtale, så børnene er med på, hvad en mønt er. Du kan samle mønterne ind igen eller lade være, alt efter temperament.
Børnene får et stykke papir, der er gjort klar til en foldetegning med tre eller fire dele. Alle tegner et hoved på det øverste stykke af papiret. Hjælp de mindste til at få vendt papiret rigtigt. De folder papiret og giver det videre til sidemanden. Alle tegner nu en overkrop (fra hals til talje) på deres papir og giver det videre igen. Alle tegner nu en underkrop med ben og fødder. Fold tegningerne ud og vis dem til hinanden. De ser sikkert rigtig fjollede ud. (Hvis børnene har gjort sig umage og kan håndtere en pointe mere, så kan I tale om det med, at selvom man har gjort sig umage, så kan det alligevel ende med at blive et fjollet resultat.)
Genfortæl historien om den tabte mønt fx sådan her:
Der boede en kone i et hus. Hvordan mon hun så ud? Hun havde en læderpung med mønter i. Hun talte sine mønter, hvor mange tror I, at hun havde? Hun talte sine mønter, men hun nåede kun til 9 (én mindre end det, som børnene bliver enige om). Åh nej, hun havde mistet en af mønterne. Hun blev rigtig ked af det. (Hvis du bruger virkemidler, så sørg for, at have gemt en mønt et rigtig svært sted på gulvet på forhånd). Hvad tror I hun gjorde nu? Ja, hun ledte efter mønten. Hun var ikke ligeglad, for mønten var vigtig for hende. Hun fandt en kost og fejede hele gulvet. Tror I, hun fandt mønten? Ja, lad os se, om hun gjorde det. (Få børnene til at hjælpe med at feje/lede). Hurra, vi fandt mønten. Det gjorde konen i historien også. Hvad tror I så, der skete? Ja, hun blev glad. Hun blev faktisk så glad, at hun kaldte på sine veninder og nabokonerne, for at de skulle komme og fejre det sammen med hende.
Find jeres foldetegninger frem igen og se på dem. Find også mønterne frem.
Den her historie handler om en kone, der mister en mønt. Men den fortæller os noget om Gud. For vi kan se Gud ligesom konen i historien. Gud leder efter os, når vi bliver væk. Vi talte før om, at alle mønterne stadig har værdi, selvom de bliver beskidte. Selv hvis en mønt bliver væk i lang tid, så har den stadig ligeså stor værdi, når vi endelig finder den igen. På samme måde har vi værdi for Gud. Uanset, om vi er en 1-krone eller en 5-krone. Uanset, hvor fjollede vi ser ud, eller hvor mærkeligt vi opfører os. Fx hvis vi har skæg og nederdel, eller vi har en meget lang hals og helt korte ben (tag udgangspunkt i børnenes tegninger) Hvis vi sendte vores foldetegninger til Gud, så ville Gud hænge dem alle sammen op på køleskabet.
Lad os folde hænderne og bede sammen:
“Kære Gud. Tak for, at vi må høre til hos dig, og at vi alle er værdifulde for dig.”
Vor Fader,
du som er i himlene!
Helliget blive dit navn,
komme dit rige,
ske din vilje
som i himlen således også på jorden;
giv os i dag vort daglige brød;
og forlad os vor skyld,
som også vi forlader vore skyldnere,
og led os ikke ind i fristelse,
men fri os fra det onde.
For dit er Riget og magten og æren i evighed!
Amen
Sang om at høre til hos Gud fx “Du er hellig, Du er hel”