Formålet med øvelsen er at få deltagerne til at reflektere over, hvad juleevangeliet handler om. Det er vigtigt, at det er deltagerne, der har ansvaret for at træffe beslutningerne. Du, som leder, skal selvfølgelig støtte op og hjælpe i processen, men det er deltagerne, der skal lave deres version i fællesskab. Alle har formentlig hørt juleevangeliet før, men her skal de reflektere over betydningen af juleevangeliet og deres egen opfattelse af de vigtigste elementer af juleevangeliet.
Til inspiration: Det kan jo være et klassisk teaterstykke med eller uden replikker. Det kan også være en række situationer eller scener, hvor deltagerne står stille i tableauer. Det kan også være en dans, en sang, eller hvad deltagerne har lyst til og beslutter sig for.
Hvis I er mange, kan I dele jer op i mindre grupper. Det er svært at træffe fælles beslutninger, hvis man er flere end 6-8 personer.
Deltagerne kan vælge at opføre skuespillet for andre - eksempelvis forældre og søskende, men I kan også vælge at opføre det for hinanden uden andre som publikum. Forslag til andagtens forløb:
1. Kort intro
2. Beslutnings- og øveproces
3. Afslutning
I dag skal I lave jeres eget skuespil over den fortælling, der er i Lukasevangeliet om Jesus' fødsel. I skal sammen bestemme, hvordan det skal gøres. Nu skal I først høre historien.
Højtlæsning af Lukasevangeliet kapitel 2 vers 1-20.
Inden I begynder, kan I overveje følgende:
Hvad er det vigtigste at få med? Og hvorfor er dét netop det vigtigste?
Hvordan får I bedst det med? (det, som I har valgt jf. sidste punkt).
Hvordan vil I lave stykket? I bestemmer! Vil I lave et skuespil helt uden brug af rekvisitter, eller vil I hellere have masser af kostumer mv.? Skal I kun have små korte replikker? Skal I have en fortæller, som hjælper handlingen videre? Skal I danse? Synge? Vil I lave noget i historien om?
Vælg hvilken afslutning jeres stykke skal have. Det kan være musik eller en bøn eller..
Deltagerne skal vise deres stykke til sidst. Husk at det vigtigste er, at deltagerne har haft en god proces og har taget ejerskab over opgaven.