Stamoplysninger

Inde/Ude:
Inde
Deltagere:
Fra 1 deltagere.
Alder:
Fra 14 til 99 år.
Varighed:
Fra 15 min.
Sted:
Materialer:
NB:
Struktur:
Oplæg til diskussion/debat, vejledende arbejdsspørgsmål

Debat: Hvorfor udrydder Gud ikke bare alt det onde?

Forfatter:
Organisation: Klods op@/KFUK og KFUK

Bliver alle frelst? Og er det kun gennem Kristus at mennesker kan frelses?

Oplæg til debat
Et spørgsmål som Jesus giver svaret på i lignelsen om ”ukrudtet i hveden”. Hvis Gud skulle udrydde alt det onde, så skulle han også til at udrydde os, fordi ondskaben også bor i os. Derfor venter Gud med at gøre dette indtil alle mennesker har fået muligheden for at vælge mellem Gud og hans modstander, Satan, for at frelse så mange som muligt. Læs evt. hvad Jesus selv siger om dette i Matt 13,24-30 og 36-43.

Illustrerende fortælling
Der var engang en dejlig have med frodige planter og skønne blomster. Børnene gik og nød den dejlige have hver dag. Især elskede de de mange søde sommerfuglelarver. Godt nok var de lidt klodsede, men de var søde og mange af dem egentlig ganske pæne. Men børnene vidste, hvad det allerbedste var: En dag ville larverne forpuppe sig, og ud af hver puppe ville der senere komme en vidunderlig sommerfugl, som ville flyve rundt i haven.

Men noget gik galt: Planterne blev syge og lignede slet ikke sig selv mere og sommerfuglelarverne så alle sammen syge ud. Børnene kaldte på deres far, der straks kom og så, hvad der var sket: "Der er sortpest i det hele," sagde han med bekymring i stemmen. "Jamen, kan du ikke gøre det hele godt igen?" spurgte børnene. Faren tænkte sig længe om. "Jo," sagde han til sidst. "Det kan jeg godt, men det kommer til at tage tid." "Jamen," sagde børnene, "du kan jo alting, far, hvorfor skal det tage så lang tid?". Faren smilte lidt: "Det kan I nok ikke forstå, men jeg vil prøve at forklare det". Han satte sig ned på en bænk og børnene ventede spændt. "Sortpest kan man ikke bare lige fjerne. Jeg kunne udslette al sortpest ved at brænde hele haven af. Planter og blomster ville gro op igen - men sommerfuglelarverne ville være borte for altid". "Åh nej!", sagde børnene. "Ja" sagde faren, "derfor gør jeg ikke det. Ikke før jeg har fået reddet larverne". Faren tog sin kniv op af lommen og stak sig i fingeren. Børnene så forundret på blodet, der begyndte at pible frem – hvorfor gjorde han det? Faren stak hånden hen til en larve. Den snusede lidt og begyndte at gå op på hans finger. Den gik igennem den lille stribe af blod. Der skete noget inde i den, kunne børnene se. "Nu er den helbredt," smilte faren. "Nu kan den gå tilbage i haven. Når den bliver en puppe, samler vi den ind, og når vi har helbredt alle og samlet deres pupper ind, kan vi brænde haven af og udrydde sortpesten". Alle børnene var glade. "Men der er desværre noget, jeg må forberede jer på: Ikke alle larver vil igennem mit blod og dem kan jeg ikke redde. Deres pupper må brænde op sammen med haven. De kan ikke komme med i den nye have, for så vil de bare sprede sortpesten igen." 
Skrevet af Sprint
  
Historien kræver evt. en forklaring, hvis tilhørerne ikke forstår symbolerne i den. Bl.a. kan symbolet på farens blod være svær at forklare. Fortællingen er en af mange forestillinger om, hvorfor Gud ikke bare udrydder det onde.

Vejledende arbejdsspørgsmål

 

Tror du, at ovenstående illustration er rigtigt set?

Illustrationen fortæller, at vi mennesker må renses ved Kristi blod (farens blod),  altså  blive frelst før vi kan gå ind til evigheden. Tror du, at mennesket kan blive frelst uden Kristus?

Illustrationen fortæller, at det ikke er alle der bliver frelst. Er det fordi Gud, eller de selv ikke vil det? (Se i øvrigt debat omkring frelse og fortabelse)

 

Din mening

Ingen kommentarer
Skriv din mening


Ugens andagt

Få ugens andagt, direkte i din indbakke.

Er du allerede tilmeldt og ønsker at ændre din profil, så klik her.