Stamoplysninger

Inde/Ude:
Inde
Deltagere:
Fra 1 deltagere.
Alder:
Op til 5 år.
Varighed:
Fra 20 til 120 min.
Sted:
Materialer:
ingredienser til at lave pizza
NB:
Struktur:
Overvejelser over tekst og formidling + aktiviteter, sange, bøn

Brylluppet i Kana, 2.søndag efter hellig tre konger

Forfatter: Forfattergruppe
Organisation: KFUM og KFUK og Unitas Forlag

Underet i Kana er et tegn på at Jesus griber ind og at intet problem er for lille- eller stort til ham. Vi laver en fest og laver en pizza eller leger

Brylluppet i Kana, Joh 2,1-11

Prædiketekst til søndag efter Hellig tre konger.

Tema:
Jesus griber ind.

Tænketing:
En fest eller en kande saftevand.

Tekstovervejelser:
Brylluppet i Kana er ifølge Johannes Jesu første offentlige fremtræden. Jesus demonstrerer her sin magt og storhed. Han som skabte vand, gæringsprocesser og vin, har også magten til at lave om på rækkefølgen. Underet er samtidig et billede på Guds storhed. Man kunne jo
godt kalde underet overflødigt i forhold til at manglen på vin jo ikke nødvendigvis var en menneskelig katastrofe i lighed med årsagerne til mange af Jesu andre undere, hvor han hjalp folk i virkelig nød. Guds storhed, symboliseret i underet, fortæller os, at vi mennesker umuligt kan og ikke skal måle os med ham. Jesus griber ind, hvor mennesker ikke magter mere, og intet problem er for lille, for lavt, til ham.

Formidlingsovervejelser: 
Lav en fest med børnene. Start eks. mødet med at bage kager eller pizza med børnene, og mens det bliver bagt i ovnen, fortælles historien om brylluppet i Kanaen som en fortælling om Jesus som den fantastiske, hjælpsomme og utrolige mand, der levede på jorden engang. Lav en kande saftevand og sæt dig med børnene.

Fortæl om dengang Jesus var til bryllup. Hvordan de sad og spiste, ligesom I skal herefter, og så slap vinen op. Hvad skulle de gøre? Man kunne ikke løbe ned til købmanden. Det var rigtig “surt”. Der var lang tid til, de skulle hjem De var ikke færdige med at spise, og nu var der pludselig ikke mere vin. Jesus hjælper, og fordi han er Guds søn, kan han forvandle vand til vin. Jesus kunne simpelthen lave vandet om til vin, helt uden at putte noget i, sådan som vi gør, når vi eks. laver saftevand. Utroligt ! Alle var overraskede, og nogle undrede sig over, hvad det var for en tryllekunstner, men Jesus kunne lave vand til vin fordi han var Guds søn, og han hjalp dem, der holdt festen ud af deres problem, fordi han elsker alle mennesker.

Herefter kan I holde fest med børnene, og når saftevandet ind imellem slipper op snakke om Jesu under.

Sange:
Jeg har få’t hænder at klappe med
Jorden er så rund
Vil du med, til min fest

Bøn:              
Kære Gud ! Tak fordi du med dine undere lærer os, at vi skal tro på dig, og at du elsker alle mennesker.Tak fordi du er med os, også når vi er sure og hidsige. Amen.

Aktiviteter:  
1. Lav fest med børnene. Nogle kan bage kage eller lave en småkagedej hjemmefra og lade børnene standse kager ud med forme. Når de er bagt, kan de pyntes med forskellig farve glasur og krymmel. Eller bag pizza. Lav dejen inden børnene kommer. Lav en række tallerkener med forskelligt pizzafyld, og lad børnene lave en portionspizza efter eget ønske, skriv navn på bagepapiret. Dette kræver varmluftsovn, da pizza skal have forholdsvis lang tid i ovnen, hvorimod småkager kan bages på 6-10 min. Dæk desuden et flot bord med flag, servietter, blomster o.lign. Mal evt. jeres egen dug på en hvid papirsdug.

2. Leg smagsleg. Børnene får bind for øjnene og skal derefter smage på forskellige ting og gætte, hvad de smager på. Surt - sødt - rart - ulækkert .

3. Jesus griber ind. Leg sanglege, hvor nogen griber ind, og “historien vender”. Eks “Tornerose var et vakkert barn”, “Der kom en mand fra det røde hav”.

Din mening

Ingen kommentarer
Skriv din mening


Ugens andagt

Få ugens andagt, direkte i din indbakke.

Er du allerede tilmeldt og ønsker at ændre din profil, så klik her.